110 praktijkvoorbeelden

  • Regionale aanpak van maatschappelijke stage in de Achterhoek

    Wim Meijnen van het Christelijk College Schaersvoorde in Aalten is initiatiefnemer van een succesvol model voor de opzet en aanpak van de beroepsgerichte stages voor vmbo-leerlingen. Dit model vormt nu ook de basis voor de aanpak van maatschappelijke stage in een groot deel van de regio. Het model voorkomt dat de beroepsgerichte en maatschappelijke stage door elkaar heen lopen.

    Lees volledig nieuwsitem
  • Ouders begeleiden leerlingen op Stanislascollege Delft

    Op het Stanislascollege in Delft worden ouders actief ingezet bij de begeleiding en ondersteuning van leerlingen tijdens de maatschappelijke stage. Via een anoniem e-mailadres geven zij feedback en denken zij mee met een klein groepje leerlingen.

    Lees volledig nieuwsitem
  • Methodiek helpt leerlingen goede stage te kiezen

    Spectrum Maatschappelijke Ontwikkeling Gelderland ontwikkelde een methodiek voor kwalitatief hoogwaardige stages. Dankzij de methodiek worden leerlingen bewogen om een stage te kiezen die bij hen past en krijgen ze een positief beeld van vrijwilligerswerk. Daardoor is het leerrendement van de stage hoog.

    Lees volledig nieuwsitem
  • Meeting Point maakt scholen goed benaderbaar voor stagebieders

    Momenteel zijn veel scholen voor voortgezet onderwijs - in sommige gevallen samen met een stagemakelaar - op zoek naar maatschappelijke stageplaatsen. Naast het aanboren van bestaande netwerken, bedenken ze allerlei creatieve oplossingen in hun zoektocht. Het opzetten van een Meeting Point (MP) is daar een van. Het NOVA College heeft enkele jaren geleden als eerste in Nederland een MP opgezet, waardoor de school goed toegankelijk is voor stagebieders.

    Lees volledig nieuwsitem
  • Maatschappelijke stage als voorbereiding als deelname aan de maatschappij

    Wouter Muns van CPS bezocht op donderdag 16 april 2009 Hofstede in Den Haag. Deze school verzorgt praktijkonderwijs voor jongeren van 12 tot 18 jaar en telt 220 leerlingen. “Omdat onze scholing voor de meeste leerlingen eindonderwijs is, bereiden wij ze voor op een passende toekomstige arbeidssituatie en deelname aan de maatschappij”, vertelt Kees-Jan van Es, stagedocent.

    Lees volledig nieuwsitem